مطالعات راهبردی بدون آینده‌پژوهی اعتباری ندارند
21 بازدید
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : پژوهشگاه بین المللی المصطفی
تعداد شرکت کننده : 0

رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی با بیان این‌که مطالعات راهبردی بدون مطالعات آینده‌پژوهی فاقد اعتبار هستند خواستار پیش‌بینی توأمان آینده، آینده‌نگاری و وضعیت‌سنجی در موضوع آینده‌پژوهی شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین "مهدی رجایی" در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: استخراج راهبردهای استراتژیک در گرو پیش‌بینی توأمان آینده، آینده‌نگاری و وضعیت سنجی در موضوع آینده‌پژوهی است.
وی با اشاره به فعالیت گروه مدیریت و آینده‌پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی اظهار داشت: اگرچه خروجی پژوهشگاه به سبب فعال بودن در حوزه تدوین متون درسی، بیشتر به چشم می‌خورد، اما اهتمام ویژه‌ای به موضوع جهانی شدن دارد و تأسیس کتابخانه تخصصی مطالعات منطقه‌ای و کتابخانه تخصصی آینده‌پژوهی براین اساس شکل گرفته است.
رییس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی فعالیت مؤسسه مطالعات کاربردی قدر که در اواسط دولت نهم و پیرو درخواست مسؤولان دولت برای مشارکت جمعی از حوزویان در تدوین برنامه پنجم تأسیس شد را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: این مؤسسه فعالیت‌های گسترده‌ای را با استفاده از ظرفیت‌های حوزه برای تدوین برنامه پنجم جمهوری اسلامی انجام داد.
وی افزود: محققان بسیاری در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مشغول فعالیت هستند و اکنون نیز تحقق کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره علمی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در دستور کار پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی قرار گرفته که با توجه به مقوله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ضرورت نظریه‌پردازی در عرصه‌های مختلف را دوچندان کرده است.
حجت‌الاسلام رجایی با اشاره به ضرورت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نیاز به داشتن این الگو برای پیشبرد عرصه‌های مختلف علمی از اهتمام و برنامه‌ریزی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برای ورود به عرصه مباحث آزاداندیشی و نظریه‌پردازی علمی خبر داد، اما این حضور را با یک دغدغه و نگرانی همراه دانست.
وی با بیان این‌که بروکراسی سنگینی را برای ارایه یک نظریه تعریف کرده‌ایم که عملا ادامه کار را متوقف کرده است، پیشنهاد کرد: در زمینه نظریه‌پردازی مقداری با تساهل و تسامح وارد شویم و اجازه دهیم تا نخبگان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی، نظریاتشان را هرچند هنوز پخته و کامل نیست در مجامع علمی مطرح کنند تا مورد بحث، نقد و گفت‌وگو قرار گیرد.
وی تصریح کرد: سرعت بیشتری برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری با توجه به این رویکرد می‌توان پیش‌بینی کرد، اما اگر سختگیری بیش از حد شود، اگرچه یک کار تولید شده بسیار قوی هم مطرح شود، اما در حقیقت رسیدن به هدف را در عرصه نظریه‌پردازی با کندی مواجه می‌کند.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در این حوزه و تمرکز آن بر بحث ارایه الگو اضافه کرد: اگر الگوی خاصی را در این عرصه ترسیم کنیم، مانند خط‌کشی می‌شود که مؤسسات را به سمت تولید علم و دانش سوق می‌دهد و به تولید دانش‌های اسلامی در عرصه علوم انسانی و نظریه‌پردازی و توسعه آن کمک می‌کند.
حجت‌الاسلام رجایی بر تولید دانش‌های نظری با توجه به شناخت و پاسخ‌گویی به نیازهای کشور تأکید کرد و افزود: هرچند ممکن است دانش‌های نظری در خلأ تولید شود، اما بیشترین سفارش به محققان آن است که سعی کنند مسایل مورد نیاز کشور را ببینید و برای پاسخ‌گویی به این مسایل به سمت نظریه‌پردازی حرکت کنید.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه آسیب حوزه در این عرصه مشاهده می‌شود که اگر نگاه حوزه به مسایل عینی کشور نباشد، بحث‌های نظری که در حوزه علمیه مطرح می‌شود پاسخ‌گوی نیازهای کشور نخواهد بود و اگر بخواهیم مباحث نظری و دانش‌های بنیادی تولید شود و در خدمت جامعه باشد باید ناظر به مسأله و حل مسأله باشد.
رییس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این‌که شورای نظارت و راهبری تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به زودی در حوزه تشکیل می‌شود تا از موازی‌کاری نهادهای حوزوی جلوگیری و از همه ظرفیت‌های آنها در این عرصه استفاده شود، از حوزویان و دانشگاهیان خواست تا برای حل مسایل عینی کشور، دانش‌های نظری خود را توسعه دهند.
رییس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این‌که پایه و اساس پیشرفت کشور در گرو مسأله پژوهش، تحقیقات، دانش و علم است، رسالت رسانه‌ها را در این عرصه سنگین توصیف کرد.
وی گفت: پژوهش ابزاری برای تولید دانش و دانش ابزاری برای اقدام، تصمیم‌گیری و حرکت است.
وی در ادامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، عمل به هر تصمیمی را مبتنی بر دانش و علم دانست و تصریح کرد: مسؤولیت محققان در برابر قدرت عاقله و شناخت و فراگیری دانش و در خدمت قراردادن علم، دانش و پژوهش برای هرگونه اقدام و عمل ضروری است.
رییس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این‌که پایه و اساس پیشرفت کشور در گرو مسأله پژوهش، تحقیقات، دانش و علم است، رسالت رسانه‌ها را در این عرصه سنگین توصیف کرد و خواستار فرهنگ‌سازی و برجسته کردن جایگاه و اهمیت پژوهش از سوی رسانه‌های کشور شد.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تأکید ایشان بر توجه به چهار عرصه معنویت، تفکر، علم و زندگی، ابراز داشت: با تأمل در فرمایشات مقام معظم رهبری متوجه می‌شویم که عرصه معنویت، علم و تفکر زیرساخت ایجاد تمدن و ایجاد یک جامعه پیشرفته است.
حجت‌الاسلام رجایی به بیان اهمیت پژوهش در دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت و خاطرنشان کرد: علم، تفکر و معنویت از دیدگاه رهبری سه مؤلفه اساسی و خمیرمایه شکل‌گیری یک تمدن جدید و پیشرفت جامعه اسلامی است و پایه‌های این تمدن نیز به بحث دانش، علم، تفکر و معنویت باز می‌گردد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلان ابلاغی برنامه پنجم با تأکید بر بحث پژوهش فرمودند «تحقیقات و پژوهش‌ها طی پنج ساله برنامه پنجم باید به سه درصد تولید ناخالص داخلی برسد» یعنی سه درصد رقم تولید ناخالص داخلی در امر پژوهش هزینه شود که نشان از اهمیت پژوهش در پیشرفت کشور دارد.
رییس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این‌که نقش پژوهش در پیشرفت‌های عینی کشور کاملا ملموس است، پیشرفت‌های فنی، پزشکی، علوم پایه و صنعت دفاعی را حاصل توجه به پژوهش و علم دانست و گفت: در عرصه علم پیشرفت‌های چشم‌گیری به دست آمده است که امیدواریم در عرصه علوم انسانی و تولید نظریه‌های علمی متقن نیز شاهد تحول باشیم.
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر امر تحول در علوم انسانی،‌ افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های مختلف نظام در صدد تحقق این امر هستند تا آسیب‌هایی که در ناحیه علوم انسانی است رفع ‌شود که رفع این آسیب‌ها تنها از منشأ پژوهش و گسترش تحقیقات و پژوهش‌ها در عرصه‌های علوم انسانی و نظریه پردازی امکان‌پذیر است.
حجت‌الاسلام رجایی با بیان این‌که پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی مایه افتخار و عزت ایران اسلامی شده است، اظهار داشت: به دست آوردن هواپیمای جاسوسی آمریکا یکی از افتخاراتی بود که عزت ایرانیان را در سطح جهان بالا برد و مایه مباهات مردم مسلمان و مومن کشور شد.

آدرس اینترنتی